TV och Bredband

Driftstörningar

Kontakta i första hand respektive leverantörs kundtjänst. I regel finns info om planerade eller tillfällig avbrott på resp. levernatörs hemsida. Men även styrelsen föröker informera alla medlemmar via mail vid driftavbrot. Om avbrottet avser bredbandet är det för de flesta inte möjligt att läsa mailet i bostaden om t ex mobilen är uppkopplad mot husets WiFi-nät. Då kan man stänga av WiFi-uppkopplingen i mobilen tillfälligt och i stället vara uppkopplad mot det mobila nätet för att läsa mail m.m. När avbrottet upphört bör man inte glömma att koppla upp mobilen mot WiFi-nätet igen så att inte surfpotten förbrukas i onödan. 

Man kan också gå ut ur huset för då funkar mobilen mot det mobila nätet i st.f. mot WiFi.

Om man behöver använda datorn under avbrottet kan man koppla upp den mot det mobila nätet via den s.k. hotspotfunktionen i mobilen.

TV: Telenor kundtjänst 020- 222 222, driftinformation: https://www.telenor.se/kundservice/driftinformation/lokala-driftstorningar-pa-tv--och-bredbandsnatet/

Bredbandet: Bitcom kundtjänst 031-706 27 40, driftinformation : https://bredband.bitcom.se/driftinformation/

 TV 

Föreningen har ett gruppavtal med Telenor om kabel-TV (T2-flex). I avtalet ingår 2 st digitalboxar/kort per hushåll med Telenors grundutbud. Till detta kan man välja ytterligare 8 kanaler via Mitt Telenor eller via Kundtjänst tel 020-222 222 till de båda korten (samma utbud på båda korten). Vilka kanaler som ingår i grundutbudet och vilka som är valbara framgår av en i en fil i filarkivet; https://www.skogsklockan.se/phocadownloadpap/TELENOR%20TV%20december%202023.pdf

Streaming

Med start från januari 2018 har det blivit möjligt att streama våra TV-kanaler, dvs titta på TV-kanalerna även utanför bostad inom hela EU/EES. Man kan se sitt TV utbud med något undantag i en dator, mobil eller surfplatta. Det är gratis om man har Wi-Fi där man vill se TV-programmen. Har man inte tillgång till Wi-Fi men mobilabonnemang hos Telenor påverkas inte surfpotten vid streamingen. 

Bredband: Bitcom kundtjänst 031-706 27 40

Föreningen har gruppavtal för bredband med Bitcom tel kundtjänst 031-706 27 40, omfattande  10/1 Mbit/s. För de som vill ha snabbare bredband (upp till 500/50 Mbit/s) kan man teckna ett individuellt avtal till ett rabatterat pris. Priser gällande 2022-01-01: 100/50 Mbit 79kr/mån, 250/50Mbit 109kr/mån och 500/50Mbit 149kr/mån.

Mitt Telenor

Via Mitt Telenor kan man välja favoritkanaler, ansluta sig till streaming, se fakturor m.m. I samband med att Bredbandsbolaget tog över vårt gruppavtal fick alla medlemmar uppgift om kundnummer, användarnamn, lösenord m.m. för att ansluta sig till deras Min Sida. Har man inte gjort det går det bra att ansluta sig till Mitt Telenor genom denna länk: https://www.telenor.se/mitt-telenor/ eller via kontakt med Kundtjänsten 020-222 222.

Kabelanläggningen

I filarkivet finns beskrivning över hur kablarna dragits inomhus i och mellan husen till uttagen för TV och bredbandethttps://www.skogsklockan.se/phocadownloadpap/kabelanlggning.pdf samt hur nätet är draget i marken mellan husen: https://www.skogsklockan.se/phocadownloadpap/Kabelntet%20inom%20samf.pdf

Ägarbyte

I regel kan router och TV-box lämnas kvar i huset vid ägarbyte. Men ägarbytet måste registreras både hos Bitcom för bredbandet och hos Telenor för att bl.a. få nya TV-kort. Anmälan görs både av avflyttande och inflyttande ägare.